• Høyt kolesterol

    Det er ikke alle som vet hva kolesterol er. Kolesterol har to sider. Det er det dårlige kolesterolet som vi ikke bør ha i blodbanen, som gir økt fare for hjerte- og kar sykdommer. Så er det det gode kolesterolet som vi er avhengig av. Dessverre er det veldig mange som har for høyt nivå av dette dårlige kolesterolet. Noen på grunn av arv, andre på grunn av livsstil.

    HDL-kolesterol, eller "det gode kolesterolet", utgjør omtrent 25-30% av den totale mengden kolesterol i kroppen. Høye verdier av HDL har en beskyttende effekt mot hjertesykdommer. HDL inneholder forholdsvis lite kolesterol i forhold til protein. Man tror at HDL transporterer kolesterol fra åreveggen der det gjør en potensiell skade, og tilbake til leveren der det brytes ned og skilles ut av kroppen. Det kvinnelige kjønnshormonet østrogen øker mengden HDL i blodet. Regelmessig fysisk aktivitet øker også mengden HDL.

    LDL-kolesterol, eller "det dårlige kolesterolet", er en risikofaktor for åreforkalking. Høye verdier av LDL-kolesterol henger sammen med økt risiko for hjertesykdom, og lave verdier reduserer risikoen. LDL inneholder relativt mye kolesterol i forhold til protein og har derfor en bedre evne til å slippe kolesterol ut i kroppens årer. LDL påvirker også blodplatene slik at det lettere dannes blodpropper.

    Alle som har et moderat forhøyet kolesterol kan redusere det ved å gå over til et kolesterolfattig kosthold. Det er også den beste forebygging mot hjerte- og karsykdom. Man bør unngå uheldig fett i kosten. Et hjertevennlig kosthold kan man lære av asiatene. Både kinesisk og japansk kosthold er basert på planter. Grunnstammen i dagligmaten er ris og soyaprodukter og forbruket av kjøtt minimalt. Høyt forbruk av fisk er typisk for Japan. Det er svært lite egg og melk i et slikt kosthold.

    • Unngå helmelk, kremfløte og rømme.
    • Unngå spesielt kjøttprodukter som pølse og farsemat.
    • Bruk magre oster, maks 20 % fett.
    • Bruk lite eller ingen majones.
    • Spis egg, men ikke overdriv. Vær forsiktig om kolesterolnivået er høyt.
    • Spis mer frukt, grønnsaker og brødmat.
    • Spis mer fisk.
    • Spis mindre søtsaker og kaker, salt snacks og chips.
    • Moderat inntak av alkohol, saft og brus.
    • Drikk mer vann.
    • Bruk olje i stede for smør i matlagingen.

    Det finnes margarin basert på planteoljer, soyarømme uten kolesterol og melkeerstatninger og fløteerstatninger basert på planteverden som kan benyttes i matlagingen. Dette er det mulig å lese mer om andre steder på Utenmelk. Det finnes også majones basert på planteoljer og uten egg i butikker med godt utvalg av allergimat, for eksempel Ultra.


Warning: "count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable"